Dr.
Mastura Binti Badzis
“Cabaran
Pendidikan Dalam Era Globalisasi
Pengisian Tazkirah oleh Farhan
Zamziba
-
Konsep usrah umum. Ianya bermula di aplikasikan
pada waktu kepimpinan A.Amirul Mukminin. Usrah umum untuk kita memahami ilmu
dari pelbagai bidang.
-
Kita belajar untuk mengimbangi ‘role-play’
sebagai pelajar serta penggerak jemaah.
-
Akan mampu punyai pemikiran yang lebih kritikal
dari aspek menghubungkaitkan Ilmu Sains dengan Islam itu sendiri. Belajar
memilih mahupun menapis ilmu yang baik serta betul berdasarkan kelebihan yang
mampu diberi pada masyarakat.
-
Perkongsian ilmu dari orang yang lebih arif
agar kita dapat ilmu dengan cara yang betul.
-
Belajar mencari ilmu bukannya ilmu itu datang
kepada kita. Seperti mana syurga mahupun kawan perlu di cari.
Pengisian Tazkirah oleh Qaff
-
Setiap perkongsian ilmu mahupun isu yang
dibincangkan kita belajar cakna dengan isu tersebut agar mampu berfikir dengan
lebih kritis.
-
Sebarkan apa yang kita tahu dan beri pada orang
lain. Agar semua merasa.
-
Pertolongan itu hadir dari-Nya yakni saat kita
membantu orang sebenarnya kita dihantar oleh Allah untuk membantu orang yang
perlu.
Pengisian Tazkirah oleh Lukman
-
Hari ini banyak isu-isu yang berlegar di sekeliling
kita. Tajuk Usrah malam ini, apa yang terbayang dalam minda kita apabila
membaca tajuk ini?
-
Isu pendidikan yang sekarang , PT3.
-
Pelajar atau murid sendiri harus cakna dengan
isu pendidikan jua. PT3 bawah
tanggungjawab
kerajaan. Apa yang di bawah tanggungjawab pelajar?
-
Apa yang kita belajar ada kita
menghubungkaitkannya dalam kehidupan kita?
-
Bidang kita sendiri, adakah boleh
dihubungkaitkan dalam kehidupan kita atau kita hanya belajar untuk mencapai
keputusan ynag tinggi atau kejayaan.
-
Kita belajar apa jua ilmu dalam masa yang sama
kita tingkatkan keimanan kita pada Allah.
-
Belajar sambil mengaitkan apa jua ilmu dengan
kebesaran Allah.
-
1. Bagaimana sesuatu kita pandang dari sudut
Islam?
-
2. Apa yang kita belajar itu dapat menyumbang
pada Islam itu sendiri atau tidak?
-
Allah tidak memerlukan kita untuk menaikkan
Islam tapi kita yang memerlukan diri kita untuk menaikkan Islam itu sendiri.
-
Apa sahaja pencapaian dalam setiap bidang,
secara tidak langsung kita akan menaikkan nama Islam itu sendiri.
Dr. Mastura
-
Isu pendidikan adalah isu ummah. Satu isu yang
semua orang harus ambil peduli.
-
Kalau sebut pendidikan, orang yang akan
melihat, sekolah, universiti.
-
Di Kuliyyah Edu, kalau ditanya bagi sesiapa
yang ambil pendidikan, hanya akan jadi cikgu.
-
Tapi kalau di Jepun, semua akan ambil
pendidikan tidak kisah apa jua bidang yang diambil pasti akan ambil juga bidang
pendidikan. Kerna mereka ingin belajar untuk mendidik keluarga mereka sendiri.
Setiap orang harus menyampaikan
sesuatu.
-
Sebagai ibu, dia akan didik anak-anaknya.
Sebagai seorang dai’e dia akan didik mad’u-mad’unya. Pendidikan ini sangat
luas.
-
Ibn Khaldun – Dianggap sebagai ahli psikologi,
sejarawan, sosiologi, Tokoh Pendidik juga. Dalam Buku beliau ada menyebut soal
pendidikan . Dalam penulisan beliau, ada menekankan, sesuatu yang penting dalam
pembangunan sesebuah tamadun adalah pendidikan. Beliau menekankan pembentukan
tamadun bermula dari keluarga, pembentukan sesuatu keluarga bermula dari
seorang kanak-kanak. Bagaimana kita mendidik anak-anak, begitulah kita akan
membentuk tamadun. Keruntuhan sesuatu tamadun kerna anak-anaknya rosak, yakni
keluarga pun rosak maka tamadun pun rosak.
-
Learning theory, learning happen when there’s
changes happen.(Barat). Tidak kisah sama ada positif mahupun negatif.
-
Tapi bagi kita apabila disebut Anjakan
Paradigma, kita pasti ingin lihat sesuatu perubahan yang baik. Kalau di
university perubahan yang ingin kita lihat adalah ,pemikiran, kematangan, harus
dipraktiskan dalam kehidupan yaki di aplikasi. Perubahan secara menyeluruh,
bukan hanya dipraktiskan dalam kelas bukan di dunia luar.
-
Anjakan paradigma harus diterjermahkan dalam
tatacara kehidupan kita. Apa yang kita buat berdasarkan ilmu yang kita
pelajari.
-
Pendidikan ini akan melahirkan insan yang
dinamik dan inovatif. Bermaksud bersepadu, menyeluruh…
-
Bagaiman dikatakan dinamik serta inovatif dalam
semua aspek dalam kehidupan.
-
Ta’alim, proses transfer the knowledge which it
doesn’t matter whether the receiver understand or not nor apply it or not.
Hanya mengajar sahaja tanpa ambil kira siapa audiens mahupun penerima. Dirinya
hanya akan menjadi sekadar pendidik. Orang pendidik yang hanya mengajar subjek
bukan mengajar orang. Diibaratkan dirinya hanya menganggap manusia sebagai
robot.
-
Tapi apabila kita mendidik manusia, kita harus
tahu apa ciri-ciri manusia. Ciri-ciri manusia, ada emosi, ada kebolehan,
berbeza antara satu sama lain, ada latar belakang yang mempengaruhi
keupayaannya.
-
Perkara ini yang jadi di sekolah. Cth; anak
murid hanya dipinta untuk hafal sahaja tanpa di ajar untuk memahami sesuatu
ilmu.
-
Diibaratkan seperti burug kakak tua. Kerna
tidak dapat membezakan mahupun berfikir mengenai apa yang dipelajari.
-
Apabila hanya perkara ini di aplikasikan, tiada
satu anjakan paradigma yang akan berlaku (positif)
-
Ta’dib, mendidik dengan akhlaq. Pendidikan
berlaku dalam pembentukan sahsiah. Ilmu yang didapati dapat membentuk dirinya.
-
Cth; kalau kita belajar tentang ‘theory
engineering’ dapat membantu kita menjadi seorang professional serta menggunakan
ilmu itu pada perkara yang membantu ummah.
-
Sekarang kita bicara soal manusia.
-
Harapan kita untuk melahirkan masyarakat yang
progresif, tapi kita tidak ambil peduli soal kefahaman ilmu serta aplikasinya.
-
Kalau kita hanya belajar dan hafal sahaja,
pasti akan cepat dilupai.
-
Ilmu dalam konteks Islam, adalah untuk
dipelajari, difahami dan dilaksanakan dalam konteksnya yang sebenar(positif).
-
Jikalau pendidikan menjadi pincang yakni tidak
melibatkan proses ta’dib, tiad aperubahan yang akan berlaku. Tiada perkembangan
dan tidak mampu untuk di aplikasikan.
-
1. Tidak mampu untuk difahami
-
2. Tidak mampu nak hasilkan sesuatu memberi
perubahan pd ummah yang mampu.
-
Apa yang berlaku sekarang soal “Sentuh Anjing”.
Orang yang menganjurkkan, mungkin dia belajar ilmu mengenainya tapi tidak
fahaminya dengan baik.
-
Apabila kita hanya menghafal, kita tidak akan
tahu untuk menggunakan ilmu tersebut.
-
Modal Insan – memberi manfaat kepada orang
lain. Ciri-ciri yang perlu ada untuk kita memberi manfaat pada orang lain, kita
harus punyai ilmu dan amal.
-
Ada sebuah negara yang punyai kekayaan semula
jadi, tapi dek kerana tiada modal insan akhirnya negara itu hancur, cth;negara
teluk.
-
Negara yang ada modal insan, cth;Holland… Tapi
mereka mampu membina perindustrian kilang minyak kelapa sawit tanpa di
negaranya punya pokok kelapa sawit.
-
Negara yang punyai modal insan, mampu kuasai
ekonomi dunia. Tapi negara yang kaya dengan hasil bumi, kekurangan modal insan.
-
Dalam konteks pendidikan, ada 2 anasir utama;
-
1. Anasir umum ; yang mengelilingi hatta yang
mempengaruhi . cth, udara, persekitaran,
tatasusila masyarakat, kepercayaan,
-
2. Anasir bersifat khusus; yang memberi kesan
secara tidak langsung pada pendidikan seseorang individu.
-
Pendidikan itu sangat luas, apa yang kita faham
dari pengalaman yang kita ada.
-
Apabila kita hantar tugasan lambat, lalu
lecturer potong markah kita. Ini juga satu pendidikan. Apa yang kita pelajari?
Kita tidak akan menangguh tugasan kita, yakni akan menyiapkan seawal yang
mungkin dan menghantar sebelum tarikh yang dipinta.
-
The real knowledge we will have, depends onto
the process ta’dib. As we learn to be punctual. To done the work given before
due date means to submit according to the dateline.
-
Ta’dib itu bukan akademik tapi sahsiah. Yakni
yang boleh mengubah kepada kebaikan. Tapi itulah yang menjadi masalah
pendidikan kini yang lebih memfokuskan pada akademik.
-
Ciri-ciri generasi X & Y > Semua benda
nak cepat, yakni tidak akan melalui beberapa proses.
-
Contoh; ada kanak2 yang makan tanpa tumpah?
Apabila kita merasai sesuatu kejatuhan, pasti kita akan merasai erti kehidupan.
-
Generasi X & Y dikelilingi oleh
tembok-tembok batu kerna mudah mendapati sesuatu melalui internet. Tapi akan
menjadi masalah, apabila mereka berhadapan dengan sesuatu perkara yang abstrak,
mahupun konsep. Bagaimana boleh mereka fahami? Terjadinya isu ‘Sentuh Anjing’.
-
Apabila terlalu dengan gadget, kita tidak boleh
keluarkan idea yang konkrit. Kita hanya menjadi seperti mesin Photostat sebab
tidak mampu mengaitkan sesuatu tapi hanya mampu ‘copy paste’.
-
Buku-buku rujukan yang kebanyakan ditulis di
luar, tiada nama ‘Scholars Islam’.
-
Di akhir zaman Abasiyyah sebelum penjajahan
Mongol. Para-para sarjana dan cendekiawan, telah dihantar untuk menterjermah
buku kepada bahasa asing. Diterjermahkan kepada bahasa Latin.
-
Pendidikan bukanbermula dari kelas. Tapi
bermula dari awal yakni waktu kecil.
-
Mengikut kajian pakar neurologi. 80-85%
perkembangan otak yang pesat berlaku dalam tempoh 6 tahun yang pertama sahaja.
Dalam umur 7-18 tahun hanya 15-20% sahaja.
-
Psikopatologi, belajar ‘deviant delinquency’, ‘different behavior’. Contoh; apabila pengkaji
bertemu dengan mat rempit, akan melihat apa yang berlaku pada peringkat 6 tahun
pertamanya. Apa yang alami dalam tempoh 6 tahun pertama ini, kanak-kanak mampu
untuk serap mahupun alami dan ia akan kekal.
-
Manusia yang kita perlukan adalah manusia yang
memberi manfaat pada masyarakat dan mampu membawa perubahan.
Sesi Persoalan (Jawapan sahaja)
1.
Apa pun sebenarnya ia akan kembali pada
pemimpin kerna itu yang menentukan corak sesuatu organisasi. Dari aspek
kompetensi, berbalik pada isu pendidikan. Kalau kita belajar tinggi mana dalam
konteks kita hafal, tanpa fahami dan praktiskan dalam kehidupan, tiada makna
langsung. The problem is in the form of implementation. Contoh; jika kita
memilih pekerja yang punyai sahsiah yang baik pasti mereka mampu menyenangkan
pelanggan kita disebabkan sahsiahnya.
2.
Academic freedom. Dalam banyak perkara kita kena
ada prinsip. Ini yang disebut sebagai, ‘Affirmitive Skill’, kebolehan untuk
kata Yes or No. Tapi elakkan menjadi seseorang yang bersemangat lebih daripada
ilmu. Ada batas untuk bersemangat. Yakni Ilmu itu harus diutamakan.
3.
Yakin dengan janji Allah. Usrah dan jemaah itu
penting untuk mantapkan diri.
No comments:
Post a Comment